همشهری آنلاین: علامه سیدمحمدحسین فضل‌الله، از تشکیلات خودگردان فلسطینی و دولت‌های عربی خواست در کنفرانس سازش در آمریکا که نتیجه آن شکست دیگری برای قضیه فلسطین است، شرکت نکنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از بیروت، این روحانی برجسته لبنانی در خطبه‌های نماز جمعه در مسجد حسنین در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت افزود: آمریکا می‌خواهد با این کنفرانس، بار دیگر چهره اشغالگران قدس را به جهانیان صلح طلب معرفی و دولت‌های عربی را به تحمیل خواسته‌های اسرائیل مجبور کند.

علامه فضل‌الله تأکید کرد: نشست سازش پائیز که نام آن را کنفرانس صلح گذاشته‌اند، نتیجه مثبتی نخواهد داشت و حکومت خودگردان فلسطین و دولت‌های عربی از شکست کنونی به شکست بزرگتری خواهند رسید.

خطیب نماز جمعه جنوب بیروت افزود: اسرائیل پیشاپیش از هرگونه تعامل با تشکیلات خودگردان درباره موضوعات اساسی خودداری می‌کند و آمریکا نیز همچون گذشته هیچ فشاری به رژیم صهیونیستی وارد نمی‌کند.

وی افزود: دور بعدی نشست سازش آمریکا بعد از ریاست‌جمهوری جرج بوش برگزار می‌شود و عامل زمان، اعراب و فلسطینی‌ها را به کوتاه آمدن از حقوق‌شان مجبور می‌کند.

علامه سیدمحمدحسین فضل‌الله به تلاش آمریکا و اسرائیل در ترساندن اعراب و کشورهای حاشیه خلیج فارس از ایران و آنچه خطر شیعی در منطقه می‌نامند، اشاره کرد و گفت: اعراب از این نکته مهم غافلند که دشمن حقیقی آنها، اشغالگران سرزمین‌شان [عراق و فلسطین] هستند.

وی افزود: دوست واقعی اعراب، کشوری‌است که دست دوستی و گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی به سوی آنها دراز کرده و تاکنون هیچ دست‌اندازی به خاک کشورهای منطقه مانند آنچه در تجاوز عراق به ایران صورت گرفت، از خود نشان نداده‌است.

خطیب نماز جمعه جنوب بیروت درباره بحران عراق نیز گفت: مادامی که ارتش آمریکا و شرکت‌های امنیتی غربی در عراق حضور دارند و به جنایات خود ادامه می‌دهند، ملت عراق و منطقه روی آرامش را نخواهد دید.

علامه فضل‌الله درباره بحران داخلی لبنان هم گفت: مهم برای ملت لبنان، انتخاب رئیس جمهوری است که نظامی عادلانه را در کشور برقرار کند و همه مردم به دور از امتیازات طایفه‌ای به حقوق خود برسند.

وی با اشاره به تورم و مشکلات معیشتی بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم لبنان و موج گسترده گرانی‌ها، از جناح‌های سیاسی این کشور خواست به جای چانه‌زنی درباره سهم احزاب در انتخاب رئیس‌جمهور، به فکر انتخاب فردی باشند که زندگی عادلانه را در لبنان محقق کند.

علامه سیدمحمدحسین فضل‌الله همچنین عملیات مبادله یک اسیر و پیکر دو شهید لبنانی با جسد یک اسرائیلی را به حزب‌الله لبنان تبریک گفت و افزود: امیداوریم این قبیل اقدامات و تلاش‌ها تا ازادی همه اسیران لبنان و غیرلبنانی از زندان‌های رژیمی که فقط زبان زور می‌فهمد، ادامه یابد.

کد خبر 34323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز